در استان فارس مردان و زنان پايبند به فرهنگ و اصول قومی و عشايری خود به مانند ديگر بخش های قوم بزرگ لر از ويژگيهای فرهنگی و اجتماعی خاصی تبعيت می كنند ، كه اين نمودهای فرهنگ قومی از ريشه مشترك، تنومند و ديرين فرهنگ قوم بزرگ لر هستند. يكی از اين مقولات رقص و حركات موزون در نزد لرهای فارس است. رقص چوب بازی مردان و نيز رقص دستمال بازی زنان در بين مردمان سرزمين فارس متداول است.

رقص چوب بازی

چوب بازی مردان كه تركه بازی نيز گفته می شود سنبل خشونت، شور، هيجان و نيز تند و خشن و پر تحرك است. چوب بازی يا تركه بازی رقصی است جدی و پرتحرك كه تقويت روحيه جنگ آوری را در خود دارد. بدين سان كه يكی از مردان چوب بلندی را كه به قطر ۲ تا ۳ سانتيمتر و ارتفاع ۵/۱ متر و بيشتر از نوع تركه است، بدست می گيرد و وظيفه اش فرود آوردن تركه يا چوبدستی و زدن ضربه به پای طرف مقابل است. مدافع بر آن سعی است تا چوبدستی را با حركت چوب خود دفع كند و مانع اصابت چوبدستی به پايش شود.در خلال اين مدت شهنا زن ﴿سرنا زن﴾ تبيره زن به كارشان ادامه می دهند و با چند بار رفت و برگشت طرفين كه هماهنگی با ساز و دهل دارد.

در فرصتی مناسب چوبدستی كوچكتر كه در دست ضارب است ، اشتلم كنان فرود می آيد و قبل از فرود آمدن ضربه ، های و هوی و ناورد كردن ضارب به گوش تماشا چيان می رسد.

ضارب وظيفه دارد چوب بزرگتر را كه آلت دفاعی است بردارد و چوب كوچكتر را به دست مضروب  ياكس ديگری بدهد.در صورت متشخص بودن متهاجم برای رعايت احترام او ، يكی از اطرافيان كه اغلباز منسوبان او است چوب دفاع را از او می گيرد . در اين ميان هم تعارفات به گونه ای عجولانه رواج دارد.و دور تسلسل ادامه می يابد تا توشمال يا مهتر ﴿ ساز و دهل زن ﴾ پس از يكی ، دو ساعتپايان بازی را اعلام می كنند و آنگاه زنان كار رقص را از سر می گيرند.

 رقص چوپی يا دستمال بازی

رقص زنان كه چوپی گفته می شود بر دو نوع سه پا و پنج پا است ، كاملا آرام و ملايم و خالی از نشاط و شور و نمادی از متانت و بردباری و تحمل مشقاتی است كه در طول تاريخ بر زنان روا شده است.

رقص زنان به گونه گروهی ملبس به لباس های زينتی در ميدان به صورت دايره است كه با داشتندو تكه دستمال رنگی در هر دو دست بصورتی آرام و با نظم كامل انجام می شود . اين خود احترام عميق به زن را به اثبات می رساند و دو گونه رقص نيز در يك زمان انجام نمی پذيرد.

در اين رقص زنان صفی دايره شكل تشكيل داده و بصورت هماهنگ و منظم دستمال های رنگی راكه در دستان خود دارند در هوا می چرخانند ، توام با رقص منظم و آهنگين پا.اين رقص با همراهی ساز و دهل و سرنا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

2 × دو =

فهرست